Boeing’in 737 MAX soruşturmalarında işbirliği yapması bekleniyor
ABD Ulaştırma Bakanı Pete Buttigieg bugün yaptığı açıklamada, Boeing’in 5 Ocak 2024 tarihinde Alaska Havayolları’na ait bir 737 MAX 9 uçağında meydana gelen olayla ilgili olarak Adalet Bakanlığı (DOJ) ve Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu (NTSB) tarafından sürdürülen soruşturmalarda tam işbirliği yapmasının beklendiğini ifade etti.
Havada yaşanan acil durum, MAX 9 modelinin geçici olarak yere indirilmesine ve Federal Havacılık İdaresi’nin (FAA) Boeing’e sistemik kalite kontrol sorunlarını ele alması için direktif vermesine yol açtı.
Buttigieg düzenlediği basın toplantısında Boeing’in işbirliğinin önemini vurgulayarak, DOJ ve NTSB soruşturmalarının bağımsız niteliğini kabul etti. FAA şefi Michael Whitaker’ın Boeing’e yanıt verebilirlikleri ve kurumsal kültürleriyle ilgili önemli bir dönüşüm geçirmeleri gerektiğini ilettiğini aktardı.
Boeing, bugün hemen yorum yapmamakla birlikte, Cuma günü 737 MAX 9’un üretimi sırasında arızalı bir kilit parçanın çıkarılmasını özetlemesi gereken temel belgelerin hiçbir zaman oluşturulmadığına inandıklarını ifade etti. Şirket, NTSB’nin soruşturmasıyla tam ve şeffaf bir şekilde işbirliği yapma taahhüdünü teyit etti.
Alaska Havayolları, Cumartesi günü yaptığı açıklamada, DOJ’un böyle bir soruşturma yürütmesinin standart olduğunu ancak havayolu şirketinin kendisini hedef olarak görmediğini belirterek, cezai soruşturmasında DOJ ile işbirliği yaptığını duyurdu.
Ocak ayında meydana gelen kazanın ardından FAA MAX 9’u yere indirmekle kalmamış, Boeing’in modelin üretim hızını arttırmasını yasaklamış ve şirkete 90 günlük bir süre içinde sistemik kalite kontrol sorunlarını gidermek için kapsamlı bir plan geliştirmesini emretmişti.
NTSB Başkanı Jennifer Homendy Çarşamba günü yaptığı açıklamada Boeing’in işbirliği eksikliği ve kapı tapasının açılıp kapanmasıyla ilgili olanlar da dahil olmak üzere bazı belgelerin yanı sıra Renton, Washington’daki 737 fabrikasındaki kapı ekibinden 25 işçinin isimlerini vermemesi nedeniyle eleştirilerini dile getirdi. Homendy’nin açıklamalarının ardından Boeing 25 çalışanın isimlerini sundu.
Whitaker bugün FAA ve Boeing’in Boeing’in önümüzdeki 30 gün içinde yerine getirmesi gereken kilometre taşlarını tanımlamak için çalıştıklarını belirtti. Kalite güvence sürecine odaklanılması gerektiğine işaret eden Whitaker, çalışanlar için uygun araçların ve eğitimin, doğru mühendislik çizimlerinin ve doğru uçak montaj düzeninin gerekliliğini vurguladı.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.